De 14.06.2018 a 29.06.2018
18:00 | Átrio da Câmara Municipal de Évora
III Ciclo de Conferências
Em 09.06.2018
15:00 | Biblioteca Municipal de Elvas "Dra. Elsa Grilo"
CALL FOR PAPERS

The Call for Papers for the International Congress on Cultural Mapping: Linking Heritage (Tangible and Intangible) and Creative Tourism is open.

Deadline: 15. July. 2018

Publicado em 28.05.2018

Decorrem, no dia 21 de junho de 2018, na Universidade de Évora, as Jornadas de História da Construção - Construir o século XIX: indústria e a "arquitetura do ferro".

Em 21.06.2018
10:30 | Sala dos Docente da Universidade de Évora
Projeto "RESISTANCE: Rebellion and Resistance in the Iberian Empires, 16th-19th centuries"

Decorrerá na Universidade de Évora, nos dias 12 e 13 de julho de 2018, o primeiro o Symposium I do projecto "RESISTANCE: Rebellion and Resistance in the Iberian Empires, 16th-19th centuries", dedicado ao "Theoretical framework and state of the art"

De 12.07.2018 a 13.07.2018
09:30 | Colégio do Espírito Santo da Universidade de Évora | Anfiteatro 131
CALL FOR PAPERS

Está aberta a call for papers para a Conferência Internacional "Archives in the Age of Digital Humanities" que decorrerá na Universidade de Évora, entre os dias 24 e 25 de Outubro de 2018.

Data limite de submissão: 15. Julho. 2018

Publicado em 21.05.2018

Apresentação da obra: "A Grande Guerra em Moçambique - O Diário do Tenente Frederico Marinho Falcão (1916 - 1918)", com coordenação de Francisco Vaz.
Editada pelas Edições Colibri, seguindo-se uma conferência por Francisco Vaz e Hélder Adegar da Fonseca da Universidade de Évora. A obra será apresentada no âmbito do programa do Centenário da Grande Guerra organizado pela Direção Regional de Cultura do Alentejo, que decorrerá entre 24 de maio a 14 de junho de 2018.
Em 24.05.2018
18:00 | Galeria da Casa de Burgos (Évora)

No âmbito do II Seminário da Rede de Bibliotecas de Évora, subordinado ao tema "Bibliotecas em rede: gerir, preservar e divulgar" falamos com Fernando Gameiro, investigador do CIDEHUS da Universidade de Évora e coordenador da Rede de Bibliotecas de Évora (RBEV). Assumindo-se como uma rede da “dimensão da Cidade” esta, é a única rede portuguesa que integra bibliotecas de leitura pública, escolar e universitária. O catálogo oferece mais de 250 mil títulos, com acesso livre e disponíveis na internet.

Publicado em 18.05.2018

Mission & Objectives

The aim of the course is to provide participants with the knowledge and skills needed to conduct digital surveys in religious heritage sites through theoretical classes and practical activities. Based on real case studies, each participant will experience the entire process of 3d survey using the relevant equipment and technology: the field survey, data processing, rendering, interpretation and final presentation of the work. Participants will be guided by experienced tutors in all process stages.

The real case studies are 2 monasteries located in Alentejo region, about one hour away from Lisbon and situated around the UNESCO Heritage Site city of Évora.

​These monasteries were part of the Congregation of Saint Paul of Serra de Ossa (Ossa Mountain), which was founded in 1482, originated by an important eremitic movement called Homens da Pobre Vida (poor life men), documented since 1366. The community of hermits expanded up to the first half of the 15th century, mostly in southern Portugal in the Alentejo region. In 1578, following a process of institutionalization led by the Church, an autonomous congregation was set up, affiliated in the Hungarian Order of Saint Paul the First Hermit, until 1834, when the decree of dissolution of the religious orders disbanded all the convents and monasteries in Portugal.

Recipients

Advanced graduate or PhD student, post-doc, junior researcher in the fields of architecture, archaeology and engineering as well as professionals in the fields of Cultural Heritage and Historic Preservation, who are interested in obtaining fundamental knowledge and skills in survey methodology.

Maximum number of participants: 20

During the school the participants will be divided in groups, each group will be followed and conducted by a tutor. Participants are required to bring a personal laptop and a digital camera.

The summer school will be conducted in English, so participants should have a good command of the language.

Organization Committee

Alexandra Paio (DINÂMIA’CET-IUL; ISTAR-IUL)

João Luís Inglês Fontes (IEM - NOVA FCSH; CEHR-UCP)

José Saldanha (DINÂMIA’CET-IUL)

Luís Mateus (CIAUD-UL)

Paula André (DINÂMIA’CET-IUL)

Paulo Simões Rodrigues (CHAIA – UÉvora)

Rolando Volzone (DINÂMIA’CET-IUL)

Stefano Bertocci (DIDA – UNIFI)

Fees

Early Bird fee (Until 31st May)

Students: 150€

Non students: 250€

​Late Fee

Students: 200€

Non students: 300€

Registration Includes:

- 2,5 ECTS

- International conference;

- 1 coffee break;

- 4 masterclasses;

- transports from Lisbon to Évora;

- transports to the case study area;

- 1 lunch in a regional restaurant;

- final presentation

Info Request: arquitecturasdaalma@gmail.com

Registration

1 – Sign up at https://sge.uevora.pt  (a confirmation email will be sent to you in order to complete your registration)

2 – Login at https://sge.uevora.pt and then go to https://sge.uevora.pt/eventos/ver/484

3 – On the right side of the page choose “Register”

4 – After registration choose “Confirm Registration”

5 – After confirming your registration, select the option “Confirm Payment” and you will be asked for your billing details and the uploading of your proof of payment.

More information

De 23.05.2018 a 29.05.2018